Dne 4.3. jsem zde na webu iassko.cz informoval o situaci kolem znovuzavedení autobusové linky mezi městy Aš a Selb, jejíž provoz před několika lety ukončila pandemie Covid 19. Psal jsem tehdy, že původní termín zahájení spoje, zamýšlený k počátku měsíce března, nebude dodržen. Dopravce, společnost Autobusy Karlovy Vary, nedisponoval veškerými povoleními, která jsou k poskytování této služby nutné - chybělo kladné stanovisko Spolkové republiky Německo, bez kterého nelze dopravu na území cizího státu provozovat.
Tato situace trvá i nadále, takže autobus z Aše do Selbu, který má mezi oběma městy jezdit pětkrát denně, v dohledné době na trasu nevyjede.
Milan Vrbata, tiskový mluvčí Městského úřadu v Aši
Vyjádření společnosti AKV bus, a.s. ke vzniklé situaci:
Dne 25.1.2024 proběhlo jednání v Aši, kde jsme si nastínili provozní podmínky a objem spojů. Na základě tohoto jsme dne 2.2.2024 zaslali návrh jízdního řádu a vyčíslení nákladů. Poté jsme si v rámci videokonference dne 9.2.2024 ujasnili model fungování atd., včetně omezení spojů (5 párů denně v pracovní dny). Ještě v tento den jsem zaslal na MD ČR žádost o schválení jízdního řádu, který jsem nahrál do celostátního informačního systému (CIS).
Dne 20.2.2024 jsem byl znovu osloven panem Kůrkou „o kolik více by stála doprava i o víkendech“, kdy jsem mu vysvětlil, že s ohledem na termín zahájení 1.3.2024 není již časový prostor jízdní řád měnit. To už jsme věděli, že zástupce MD ČR oslovila Krajský úřad v Karlových Varech (Odbor dopravy) a také Německo (Kolín nad Rýnem). Měli jsme totiž licenci (povolení) připravenou v rozsahu, kdy byla linka provozována naposledy (3 páry denně v pracovní dny) a k těmto změnám (byť drobným) se musejí znovu vyjádřit. Požádal jsem tedy zástupce KÚ KK a vysvětlil všechny okolnosti. Dne 28.2.2024 bylo kladné stanovisko doručeno na MD ČR.
Do Prahy jsem také zasílal Usnesení ZM a požádal o předání do Německa, kde je vždy nahlíženo na linky pod smlouvou jinak než na komerční. Dne 29.2.2024 jsem hovořil také s panem místostarostou Matalou, který dokonce do Kolína nad Rýnem volal (předána informace o chystaném uzavření Smlouvy a že je to v zájmu měst Aše i Selbu). Bylo urgováno i v Bayreuthu. Během měsíce března jsem průběžně do Prahy volal a žádal o informaci, jestli se věc nějakým směrem pohnula, a stále stejné.
Celá situace nás mrzí, ale bohužel to nejsme schopni ovlivnit. Za celá léta praxe schvalovací proces netrval tak dlouho. Po obdržení informace, že stanovisko dorazilo, sedám do auta, jedu povolení do Prahy převzít a jsme připraveni provoz ze dne na den zahájit.
Bc. Jan Mannert
Vedoucí dopravního útvaru společnosti AKV bus a.s.