Lex Aš – Město chce speciální ekonomickou zónu s nulovou daní
Zamezit obchodu s chudobou, podpořit služby ve městě, zvýšit vzdělanostní úroveň a poskytnout speciální podmínky pro podnikatele – tak by mohla vypadat jenom část opatření, která zabrání narůstajícím problémům měst v pohraničních oblastech Česka. Vyplývá to ze studie, kterou si nechalo zpracovat město Aš. Uvedená řešení si ovšem vyžádají zavedení speciální ekonomické zóny, živé ekonomické laboratoře a změny zákonů.
„Úbytek obyvatel, zhoršení pracovních nabídek, zhoršení lékařské péče, vysoký podíl občanů s exekucí, to jistě vypovídá o zhoršení kvality života. Úzce zaměřené dotace, které se snažíme získávat, nemají dostatečný efekt a míjí se účinkem. Stát o našich problémech ví, ale moc nám nepomáhá. Proto jsme se rozhodli přijít s iniciativou vytvoření speciální ekonomické zóny, která může mít reformní dopad,“ řekl starosta města Aš Vítězslav Kokoř.
Polovina obyvatel Ašska dojíždí do práce do sousedního Německa, kde jsou v dojezdové vzdálenosti čisté mzdy vyšší o 30 až 100 %. Do speciální ekonomické zóny by měly být umístěné výrobní kapacity podpořené investiční pobídkou ve větším rozsahu, než jsou v současné době uplatňované investiční pobídky. Kromě toho bude zvláštní ekonomická zóna sloužit rychlému rozvoji malých a středních, zejména začínajících firem, s vysokou přidanou hodnotou.
Podpora by po potřebném schválení mohla zahrnovat 0% z příjmu právnických osob, z daně z nemovitostí a z dividend nebo roční příspěvek na vzdělávání pro zaměstnance. Pro podnikatele budou připravené dodatečné dotace na mzdy zaměstnanců, nájem komerčních prostor či příspěvek na marketingové aktivity. Rovněž by fungovala finanční podpora města pro zřizovatele soukromé školy nebo soukromého zdravotnického zařízení, bylo by možné využít příspěvek na dítě každého zaměstnance, případně příspěvek k přesídlení
„V této zóně pak navrhujeme zavést tzv. regulatorní sandboxy[1], které se sice používají v zahraničí, v Česku však zatím nikdy nebyly vyzkoušeny. Budou fungovat na principu jakési živé laboratoře, kde budou ověřovány inovativní přístupy k řešení stanovených problémů. Ukáže-li se jejich efekt, mohou být následně využity i pro jiné oblasti ČR,“ říká ředitel společnosti AQE advisors Jan Havránek, která studii vypracovala.
Konkrétně se navrhují čtyři regulatorní sandboxy zaměřené na vzdělávání, zdravotnictví, sociální a společenskou oblast a také na prostředí ve městě a infrastrukturu. Jejich zavedení ale vyžaduje přijetí nového zákona.
„Navrhujeme vznik Lex Aš, který je založený na kombinaci několika „sandboxů“ a dalších opatření s časově omezenou platností na deset let a pravděpodobně vstupní právní úpravou. To umožní vyzkoušení nových či upravených metod rozvoje v tomto území. Navrhované změny jsou komplexní a jejich úspěšné zavedení je podmíněné tím, že jednotlivá odpovědná ministerstva umožní vyzkoušet dosud neuplatňované postupy. Aš tyto změny nemůže provést bez pomoci. Naopak je nezbytná provázanost řady resortů a spolupráce s Karlovarským krajem,” doplnil Kokoř.
A proč je právě tato oblast vhodným místem pro pilotní testování speciální zóny a regulatorních sandboxů? Samotné město Aš i celé Ašsko mají celou řadu problémů a specifik. Jedná se o zvláštní výběžek, přibližně ze tří čtvrtin obklopený bavorským a saským územím. Dá se říct, že z české strany se jedná o periferii periferie. Osídlení je vysoce koncentrované, kdy dvě třetiny obyvatel žijí na 3 % území. Navíc rapidně roste počet obyvatel starších 65 let a klesá roční počet narozených dětí. Vzdělanostní skladba je proti průměru ČR výrazně posunuta ve prospěch lidí s nižším vzděláním, vysokoškolské vzdělání má jen 5 % populace.
Až 16 % obyvatel má exekuce, u osob starších 15 let je to dokonce přes 18 %. Průměrně má takto zatížený člověk 5,8 exekucí. Celkem 6,8 % obyvatel, tj. 800 osob, má hlášeno trvalé bydliště na městském úřadě. Z vlastního šetření zpracovatele studie vyplývá, že tři čtvrtiny obyvatel se necítí ve městě bezpečně a dokonce přes 80 % mladistvých plánuje město opustit.
Přesný popis sandboxů a konkrétní návrhy jsou k dispozici na https://lexas.cz/projekty.
Na kompletní podklady a komunikační verzi studie Lex Aš se můžete podívat na https://issuu.com/ideaaqe/docs/lex_as_komunikac_ni_verze_web.
Příloha č. 1
Regulatorní sandboxy v rámci Lex Aš
Vzdělanost
- získat vysoce kvalifikovaného koordinátora vzdělávání a sociální práce v mikroregionu Ašska
- posílit místní školy o kvalifikované učitele a zajistit vzdělávání v češtině, angličtině a němčině
- zachovat víceleté gymnázium v Aši a posílit jeho význam ve vzdělávací soustavě
- rozvinout středoškolské a navazující vzdělávání
- vytvořit speciálních tříd pro talentované žáky na základních školách
Sociální a společenská oblast
- nastavit systém spolupráce s vietnamskou komunitou a zapojit ji do života města
- dosáhnout nápravu v chování nepřizpůsobivých a dlouhodobě nezaměstnaných občanů
- zpracovat a realizovat program „Aš – náš domov“ (Posílení kulturně-historického odkazu území a budování vztahu obyvatel k regionu)
- Poskytnout pobídky pro MSP a nevládní neziskové organizace k rozvoji tzv. „silver economy“ (například Rozvoj seniorských podnikatelských a dobrovolnických aktivit)
- rozšířit program prevence kriminality a drogové závislosti
- přesun kompetence za výplatu dávek z Úřadu práce ČR na město vč. finanční refundace nákladů na výplatu dávek
Zdravotnictví
- posílit realizaci koncepce rozvoje zdravotnictví Ašska s centrem zdravotnických služeb v Aši
- vybudovat centrum jednodenní chirurgie a následné péče, vybudovat klimatické lázně
- vybudovat komplexní sportovní zařízení pro celoroční, letní a zimní sporty
Prostředí ve městě, infrastruktura a veřejná správa
- kultivované a architektonicky cenné město (například znovuvybudování důstojného a architektonicky hodnotného náměstí)
- dobudovaná modro-zelená infrastruktura a zásobování teplem
- likvidace brownfieldů (proměna na funkční celky)
- obnova města prostřednictvím flexibility v daních z nemovitostí (například opravené, zateplené a jinak vhodně upravené nemovitosti budou mít po stanovený časový úsek nulovou daň z nemovitosti)
- Vybudovaná infrastruktura pro aktivní mobilitu
- obchvat Aše a posílení silniční i železniční infrastruktury na trase Cheb – Selb – Hof
- nutná úprava silnice Aš – Cheb
- dostupnost vysokorychlostního internetu
- zásadní posílení image města jako mimořádně zajímavé destinace pro trvalé usídlení i návštěvu
Příloha č. 2
Co je potřeba udělat v Aši jako první a hned
Zamezit obchodu s chudobou
Levné nemovitosti vedou k růstu obchodu s chudobou, stěhování sociálně slabých do Aše. Město převezme, resp. odkoupí nabízené nemovitosti ve vymezeném širším centru města a/nebo zabrání výstavbě a jakýmkoli stavebním úpravám, které povedou k nevhodnému osídlení.
Navázat spolupráci s vietnamskou komunitou
Ve městě rychle roste komunita cizinců, zejména vietnamské národnosti, kteří zde podnikají v nejrůznějších oblastech, některé služby (gastronomie) jsou téměř jejich výlučnou doménou. Mohou se proto velmi účinně podílet spolu s radnicí na rozkvětu města – k tomu je potřebné navázat s nimi spolupráci.
Zajistit kvalitní bydlení pro nově příchozí
Město by se mělo stát developerem nové rezidenční čtvrti, resp. k tomuto účelu spolupracovat se soukromým investorem tak, aby vzniklo kvalitní bydlení za velmi přijatelných podmínek pro mladé vzdělané lidi s rodinami.
Podpořit služby ve městě
Podpořit služby pro občany ve vysoké kvalitě za zvýhodněných podmínek, např. za nulový nájem v nemovitostech města.
[1] Regulatorní sandbox je způsob, jak vyzkoušet nové řešení, které stávající legislativa neumožňuje. Ministerstvo odpovědné za danou problematiku stanoví podmínky, za kterých je možné po omezenou dobu a pod dohledem ministerstva (regulátora) vyzkoušet netradiční řešení (sandbox – „hrát si“ na pískovišti). Pokud se osvědčí, je možné jej šířit dál, pokud je k tomu potřebná změna legislativy, provede se – sandbox je důkaz, že je změna legislativy potřebná.