Monitoringem tisku jsem narazil na novou verzi Mapy vzdělávání z dílny výzkumné organizace PAQ Research. Mapu výzkumníci zveřejnili poprvé loni v únoru, mě zajímalo, jak z výzkumu vyšlo ORP Aš. Tehdy jsem psal o tom, že Ašsko skončilo v průzkumu mezi všemi 205 obcemi s rozšířenou působností jako jedno z nejhorších. Byly zde zaznamenány problémy s destabilizující chudobou (exekuce, bytová nouze, děti, žijící v sociálně vyloučených místech), která byla vyšší než v 96 % ORP v ČR. V ORP Aš byla zaznamenána velmi vysoká vzdělávací neúspěšnost (nedokončení ZŠ, propadání, absence), která byla v našem ORP vyšší než v 94 % ORP v ČR a 71 % ORP v KV kraji.
Průzkum uváděl 34 % rodičů v exekuci (průměr ČR je přitom 13,2%), základní školu zde nedokončilo 11,3 % žáků (průměr ČR je 3,8 %), v ZŠ na Ašsku propadlo 2,9 % žáků (průměr ČR je 1,4 %), absence ve škole byla v průměru na čísle 103,6 hodin (průměr v ČR je 87,5 h.) Na Ašsku byl také vysoký podíl žáků – cizinců (7,6 % oproti 3,2 v rámci celé ČR).
Z nové verze Mapy vzdělávání vyplývá, že vzdělávací neúspěšnost v roce 2023 se v ORP Aš za uplynulý rok nezměnila a stále je „velmi vysoká“.
Průzkum, který je skutečně velice podrobně strukturovaný a vyžaduje určitý čas k detailnímu seznámení, je zde: Vyšla nová Mapa vzdělávání. Ukazuje, kde se (ne)daří i faktory vzdělávacího úspěchu (paqresearch.cz)
Analytická zpráva, týkající se přímo ORP Aš zde:
Mapa vzdělávání (mapavzdelavani.cz)
Milan Vrbata, tiskový mluvčí Městského úřadu v Aši